Naar aanleiding van het artikel in de Volkskrant van 17 febr 2017, geef ik graag wat overwegingen mee over de uitstoot van elektrische auto’s. In het artikel staat:
“‘Elektrische auto’s stoten ook fijnstof uit, onder meer bij het remmen.”
Die stelling is in principe wel correct, maar kan je niet plaatsen zonder context. De nuance: remmen worden vrijwel niet gebruikt in elektrische auto’s, aangezien ze voornamelijk remmen op de elektromotor. One-pedal driving is de nieuwe standaard. Even ter beeldvorming: er rijden nu Tesla’s rond met 300.000km op de teller, die nog nooit een nieuwe set remblokken en schijven hebben gehad.

Met zelfrijdende auto’s gaat het anticiperen veel beter worden en hoeven auto’s hun remmen alleen nog maar te gebruiken bij noodstop scenario’s. Uitstoot van de remmen (remblokken en schijven) gaat daarbij vrijwel naar 0.

En andere uitstoot? Qua uitstoot is er natuurlijk geen brandstof (benzine/diesel/LPG) die voor allerlei lokale uitstoot zorgt. Er blijft nog 1 factor over: de banden. Elektrische auto’s zijn nu nog zwaarder dan hun benzine-variant. De motor is veel lichter, en het geheel van de aandrijving is veel simpeler (minder onderdelen). Echter het accupakket kan tot 550kg wegen. Ik heb het dan over het grootste beschikbare accupakket op de markt (100kWh). Een brandstoftank weeg minder en de brandstof zelf varieert afhankelijk van hoe vol de tank zit 5kg tot 65kg bij een grote tank. Elektrische auto’s worden verder juist erg licht ontworpen om energie te besparen tijdens het rijden. Zo hebben ze veel carbon fiber en aluminium onderdelen. Daarmee is het gewicht van de accu deels gecompenseerd en neemt het bereik toe. Dit ontwikkeld zich steeds verder, natuurlijk ook in fossiele auto’s. Daar blijft de motor en aandrijflijn wel steeds zwaarder en ingewikkelder worden, om aan efficiëntie en minder uitstoot te voldoen, daar neemt het gewicht van fossiele auto’s dus juist toe.

Verder opmerkingen over de fijnstof-uitstoot van de banden:
-De meeste elektrische auto’s hebben banden die nieuw zijn, en geoptimaliseerd voor elektrisch rijden (bijv. Michelin Energy E-V). Innovatieve banden, die minder rolweerstand hebben. Minder wrijving geeft minder slijtage en dus minder fijnstof. Zelfs in Tesla’s is 80.000km met een set banden niet vreemd, ondanks het soms vlotte rijgedrag.
-EV’s hebben een veel betere tractie-controle, waardoor slippen vrijwel niet mogelijk is. Ook dit verminder slijtage aan de banden en verminderd de hoeveelheid fijnstof die vrijkomt.
-Elektrische auto’s hebben altijd druksensoren in de banden en waarschuwen actief bij een niet optimale bandspanning. Omdat rijden met te harde of te zachte banden het bereik merkbaar beïnvloed, is dit vereist voor een goed gebruik van een elektrische auto’s. Veel meer dan nu zullen deze auto’s dus een correct bandenspanning hebben en minder slijtage (fijnstof) vertonen.
-Zelfrijdende (of nu nog zelfsturende) auto’s maken minder & preciezere & vloeiende stuurcorrecties, wat ook minder slijtage aan de banden geeft (en zuiniger rijdt).

Het type fijnstof is ook van belang, zo is de uitstoot van verbranding veel schadelijker dan die van de remmen of banden (verbranding heeft kleinere en meer chemische deeltjes).

Verder zijn er nog ontwikkelingen om de materialen in banden volledig bio-degradable te maken, dus de slijtage kan daarmee geheel onschadelijk worden.

Verder zijn er geen factoren die voor uitstoot zorgen. Eerder het tegenovergestelde: een Tesla met Bio-Weapen-Defence mode, zuivert ook de lucht waar hij doorheen rijdt en werkt dus deels als stofzuiger/luchtfilter voor zijn omgeving:
https://www.tesla.com/nl_NL/blog/putting-tesla-hepa-filter-and-bioweapon-defense-mode-to-the-test