Het laden van volledig elektrische auto’s is volop in ontwikkeling.
Er zijn nu ruwweg drie varianten op deze planeet:
AC laden maximaal 43kW (3 fasen, 64 Ampere x 233V = 44.544Watt)
DC (CCS Combo/Chademo) 50kW
Tesla SuperCharging 135kW (was 120kW in het begin, gaat overigens nog sneller worden)
Enkele belangrijkste ontwikkelingen:
–Snellere laders; 3,7kW zie je bijna nergens meer, 11kW is nu de standaard. Sommige laadpunten zijn al 22kW, wat al bijna snelladen is.
-Alle snelladers hebben vaste kabels. Je hoeft dus niet meer in je kofferbak een kabel te pakken, maar zoals ouderwets tanken pak je de kabel uit het laadstation en prikt hem in je auto. Audi schijn aan een manier te werken om via inductie te laden (draadloos dus).
-Snellaadpunten kunnen zowel 43kW AC als 50kw DC (zowel Chademo stekker, als Combo/CCS); met alledrie stekkers kunnen alle auto’s snel laden (alleen de Tesla kan maximaal 50kW laden, terwijl deze eigenlijk sneller zou kunnen laden).
–Dunnere kabels; Tesla heeft sinds kort hele dunne flexibele kabels die vloeistof gekoeld worden. Toch hebben ze slechts 0,38% verlies aan energie; vrijwel niets gaat verloren bij de overdracht dus. Doordat ze dunner zijn, zijn de kabels flexibeler en dus prettiger te hanteren. Er werd ook aangegeven dat dit ook hogere snelheden in de toekomst aankan. Dus SuperChargers zullen hiermee in de toekomst naar 150-200kW kunnen? Leuke opties voor de Model X lijkt mij.
-CCS combo standaard is al tot 75-100kW ontworpen en er zijn plannen om dit naar 150-170kW te tillen. Dit is een verdrievoudiging ten opzichte van de eerste generatie. Dit zal vooral het eerste deel laden sneller maken. Als de accu voller zit, zal laden langzamer gaan.
Een enkele standaard
Combo CCS is veel te lomp groot, Chademo zou ooit naar 100kW gaan, maar hier is weinig over te vinden. Hoe dan ook loopt Chademo achter. AC laden heeft niet de toekomst, vanwege de dure en zware componenten in je auto. De grens daar was bij 43kW wel echt bereikt. Alleen Renault kan dit laden op deze snelheden. Tesla doet met een dubbele lader ook maar 22kW AC laden.
Wat zou ik het fijn vinden als er wereldwijd een goede standaard afgesproken gaat worden. En dan het liefste de Amerikaanse Tesla stekker (klein, handzaam, knopje op de stekker, 135kW capaciteit, dunne kabels). Helaas ziet de auto-industrie Tesla nog te veel als concurrent en heeft Tesla nog niet de SuperCharging technologie geheel vrijgegeven.
To be continued…